WYTZE HOOGSLAG

Tegenwoordig is iedereen op zoek naar zijn eigen identiteit. Wie ben je? Deze gebruikshandleiding is het resultaat van een lange zoektocht en is het antwoord op vele levensvragen.

 

Concept

 

De studieopdracht was: maak een handboek. Al snel wist ik dat het onderwerp identiteit mij interesseerde. Ik kwam er, na veel lezen en schrijven, achter dat de (stedelijke) omgeving een belangrijke factor is in het bepalen van je identiteit. 
Met dit in mijn achterhoofd ben ik een rondje gaan lopen door het centrum van Groningen. Er viel mij iets op; de tips voor mijn handboek liggen op straat! Reclame-uitingen en teksten in etalages zijn vaak geschreven in gebiedende wijs (be brave, #gettogether, combineer en profiteer) en zou je dus kunnen zien als concrete raadgeving. Al deze “ bevelen” ben ik gaan verzamelen, met als doel het leven invulling te geven aan de hand van deze teksten.

 

Vormgeving

 

Aangezien de inhoud van het boekje op straat te vinden was, was het zoeken naar een juiste vorm om mijn idee te communiceren het meest lastig. Uiteindelijk heb ik, na een aantal opties geprobeerd te hebben, het boekje vormgegeven als een gebruikshandleiding (van bijvoorbeeld je iPhone of printer). Dit om te laten zien dat dit boekje een uitleg in van het product ‘leven’. Hiermee vergroot ik de geloofwaardigheid en hoop ik vragen op te roepen bij de lezer. In totaal heb ik zo’n honderd beelden verzameld, geordend en geplaatst in mijn gebruikshandleiding. Daar waar een gewone handleiding platte tekst als uitleg heeft, heb ik de foto’s die de tekst vervangen. De handleiding bevat een aantal leesinstructies en een inhoudsopgave aan het begin, geïnspireerd op de gebruikshandleiding van de iPhone 5.

 

Conclusie

Hoewel deze reclameteksten concreet misschien weinig raad geven en je het gevoel hebt niet vatbaar te zijn voor reclame, zeggen deze wel degelijk iets over onze hedendaagse maatschappij. Zo geeft het hoofdstuk Geest inzicht in de waarden van tegenwoordig (be brave, stay open minded, love yourself). De teksten geven ook een mooi inzicht in trends die opdoemen in onze maatschappij. Zo is milieubewust leven een issue van deze tijd (verminder afval) en ook sporten en reizen is een trend te noemen (train more, get ready for the ultimate summer trip). Daarnaast is persoonlijke verzorging heel bepalend in onze maatschappij (stand out, get the london look).
Of deze gebruikshandleiding je leven prettiger maakt, dat hangt er vanaf hoe letterlijk je dit boekje leest. Meer creëert het bewustwording: de teksten houden ons een spiegel voor en laten ons zien wat te maatschappij van ons verwacht.

Informatie over dit project volgt binnenkort.

menu